i jakten på de rika - ett stockholmssyndrom?

jag har funderat mycket på förslaget om avreglering av de allmännyttiga bostadsföretagen. själv tycker jag att det känns tryggt att bo i allmännyttan och man får en garanti för att hyran hålls på en någorlunda rimlig nivå. farhågor kring om allmännyttan (i mitt fall stångåstaden) skulle säljas ut är att:

- höjda hyror, p g a att nya företag vill ha ut maximalt med avkastning
- tvistefrågor kring biområden (ex grönområden): ansvar kring dessa
- svårigheter för studenter/mindre bemedlade att få hyreskontrakt
- utförsäljning och ombildande till bostadsrätter

om ett ombildande till bostadsrätt sker samt en utförsäljning därtill, finns risken att den totala utgiften för lägenheten också ökar. jag kan ta ett räkneexempel där jag utgår från en verklig lägenhet som har ungefär samma läge som jag och min sambo har nu, samt med ungefär samma standard och boyta som vi har nu:

- utgångspriset är på 995 000 kronor, vi lägger en kontantinsats på 120 000 (ofta vill inte banker låna ut mer än max 90-95% av försäljningspriset). med 50 års avbetalning på lånet så kostar det oss 4100 kronor (4,45% ränta) i månaden. upp på detta ska man betala hyra på 2800 kronor vilket gör att vi skulle betala 6900 kronor i månaden - det är nästan 2000 kronor mer än vad vi betalar nu. om man i stället väljer att inte betala något på lånet så kostar det oss ca 5700 vilket är ca 700 kronor mer än vad vi betalar för lägenheten i dagsläget. om det dessutom inte finns någon inre fond så får vi stå för om kyl, frys eller någon annat går sönder. låt säga att boräntan skulle gå upp till 10-13%, som i början på 90-talet så kommer det vara svårt för många att betala lånen, och försäljning blir ett måste (och man kan faktiskt gå med reaförlust på husaffärer, tro mig!).

mindre bemedlade personer med låga inkomster (läs: studenter, äldre, sjukskrivna, timvikarier, arbetslösa osv) kommer att ha svårt att få lån, vilket gör att dessa antingen är hänvisade till nudeldiet, till ett magrande utbud av hyreslägenheter eller att gå i personlig konkurs. det är viktigt att veta att det finns många därute som faktiskt lever på en knaper budget och som inte har eller inte haft möjlighet att skaffa sig en buffert.

vi har ju alla läst om USA och problemen med att bolåneföretag har lånat ut pengar till bostäder, där det har varit svårt för husägarna att betala huslånet. detta gav ordentliga skalv på alla börser över hela världen. om vi skulle lätta på reglerna för lån, såsom de gjort i USA så finns det en överhängande risk att vi kommer hamna i samma bolånesituation som USA nu hamnat i. kanske skulle vi få fler hemlösa. kanske skulle våra hus/lägenheter gå på exekutiv auktion. samtidigt skulle det uppträda en rädsla för att investera i ett nytt boobjekt - på en fluktuerad marknad är det alltid svårare att göra analyser.

så.... jag vill inte tvingas betala en massa miljoner bara för att bo. inte om det innebär att jag blir tvungen att stänga av elen och leva på nudlar i vart fall. bevara allmännyttan - den har alla gagn av i det långa loppet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0