källsortering.

det är märkligt att klimatdebatten har tagit fart bara det senaste året. det senaste är att vi ska sluta dricka mineralvatten på flaska, vilket i och för sig kan vara vettigt ur miljösynpunkt. det är väl onödigt att transportera dyrt vatten från frankrike, när vi har minst lika bra kranvatten här i sverige (man kan ju alltid kolsyra i hemmet, om man så önskar).

själv gick jag en grundlig utbildning i källsortering redan 1995, när jag började på folkhögskola. vi hade t o m kompostering av matavfall på skolan. nu, när många kommuner har investerat i biogasanläggningar, är kompostering vid fastigheten kanske inte det mest miljömässiga, då mycket växthusgaser frigörs och på det sättet kan påverka miljön. i en biogasanläggning tas växthusgaserna omhand och görs till bränsle (linköping är föregångsstad vad gäller biogas).

i övrigt letar jag efter fotofirmor som kopierar 20*30 cm digitalt... till vettiga priser, förstås! vad jag som amatörfotograf upptäckte var att de bilder som jag skriver ut på bläckstråleskrivaren gärna blöder om det så kommer en liten vattendroppe på. å andra sidan ska man alltid förvara fotografier skyddat från ljus, fukt och maskinell påverkan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0