kringresande.

jag har genom åren "avverkat" en hel del städer med allt vad det innebär: nya boenden, arbeten, studier och sociala nätverk. en del ställen har varit trevligare än andra. ibland har rotlösheten funnits och jag har flyttat vidare, i jakt på arbete, bättre boende, intressanta studier eller en förhoppning av att skapa en trevlig bekantskapskrets.

nu bor jag på ett ställe där jag trivs: underbar natur, trevlig fräsch lägenhet, närhet till stan, stimulerande arbete (även om jag fortfarande sliter som timvikarie) och en flickvän som är precis den rätta för mig. men det är en sak som fattas:

vänner

hur var det nu man skaffade sig nya vänner? tidigare har jag träffat nya vänner via internet, på arbetet eller via studier. nu arbetar jag i och för sig, men det känns inte så naturligt att bjuda hem sina arbetskamrater. att finna det ultimata tillfället att bjuda på middag är i sig inte enkelt, bl a p g a arbetstider. känns inte heller som om mina arbetskamrater delar något av de intressen jag har (...och vad har jag för intressen egentligen?).
internet känns inte heller som ett ställe att skapa sig nya kontakter. internet känns på något sätt begränsande och jag känner inte att det är mitt medium.

så hur gör man för att skaffa sig nya vänner i närmiljön?
1) ställer sig med ett plakat med texten: "nya vänner sökes", på stora torget?
2) sätter in en annons i tidningen: "vän sökes"?
3) ringer på hos grannen, som man inte har någon aning om vem det är, och bjuder på kaffe och bullar?
4) börjar babbla på bussen med första bästa som vågar sätta sig bredvid en? (sätter sig någon ö h t bredvid en?)
5) tar telefonkatalogen och slår ett nummer på måfå?

att socialt interagera med en ny person är i sig en svår grej. det kräver att man kan snappa upp den andres världsbild och intressen/problem och kan krydda det med egna erfarenheter, fakta eller humor: eller helt enkelt att vara frågvis. jag tror jag är rätt duktig på det, men det finns alltid en nervositet: är jag tillräckligt intressant som person?

i väntan på den gudomliga visheten i hur man skaffar sig nya vänner ska jag nu titta in på helgonBelleandSebastian, var namnet, om det skulle vara några intresserade av vad jag är för en kuf!

tjoflöjt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0