datorstrul m.m.

jag har haft en hel del strul med datordelarna sedan jag monterat dem. inte minst windows gjorde livet surt då det krävdes en ominstallation av operativsystemet. efter det så fungerade varken det inbyggda grafikkortet, det nyinköpta grafikkortet eller ljudkortet - givetvis var det nätdelen som strulade. windows valde också att installera standarddrivisar som inte var kompatibla med min nya hårdvara. :/
jag bestämde mig modigt att gå över till linuxdistributionen ubuntu. helt underbar layout, bra tillgänglighet och inget strul med installationen. klart att det är lite trixande med det innan förstod hur man skulle göra för att aktivera program, eller mounta, som jag har lärt mig att det heter. jag har fortfarande lite problem med att datorn inte vill starta upp, men jag fick någon förklaring om att det kunde bero på att moderkortet förväntar snabbare gensvar från mina hårddiskar. andra förklaringar är att det beror på att minnena är faulty men jag har kört memtest på dessa och det ska inte vara några problem med dem. andra förklaringar jag har fått är att  kletet som finns på processorfläkten skulle ha smetats ut på något lustigt sätt. det sköna med ubuntu var att det fann det inbyggda 7.1-ljudkortet och mitt nya grafikkort - detta utan något som helst strul. det enda tråkiga är att jag inte har lyckats få igång skrivrättigheterna till min ntfs-partition fullt ut (och mina word/write-dokument som ligger på partitionen - kan läsa men ej ändra).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0