hyreshöjningar.

i dagens dn kan man läsa om att det i en utredning förspråkas höjda hyror inom allmännyttan, detta eftersom eu:s regler och de s k bruksvärdeshyrorna inte går ihop. detta skulle kunna resultera i höjda hyror om 35% och däröver i allmännyttans bostäder.

allmännyttan drivs enligt modellen självkostnadspris, d v s att det allmännyttiga bostadsbolaget inte tar ut mer än det kostar att driva verksamheten. det nya förslaget innebär att allmännyttan ska fasa ut hyrorna till en "marknadsmässig nivå".

personligen är jag emot detta förslag. jag anser att allmännyttan har en funktion att moderera hyresnivåerna, då den allra största enskilda posten i en privatekonomi är just bostaden. det måste finnas en regulator då en helt frisläppt marknad skulle innebära fri marknadsmässig hyressättning. marknaden är inte mogen för detta då detta kommer att innebära köpslående. jag är rädd för att de marknadsmässiga hyrorna kommer att jämföras med bostadrätters totalkostnad, vilket innebär att priskalkylen kommer att skrivas upp... med gissningsvis rätt mycket.

om jag som hyresgäst skulle bo i stockholm i någon av de allmännyttiga bostadsföretagens lägenhet, låt säga en tvåa på 55 kvadrat. den kostar mig kanske 4500 kronor i månaden. om hyrorna skulle höjas, med låt säga, 35% så skulle min hyra bli 6075, alltså en hyresökning med 1600 kronor per månad (nästan 20 000 kronor per år). detta skulle kunna gå an om:

- jag har en hög inkomst, eller ökar min inkomst med minst 1600 kronor i månaden netto (säg vem som normalt får sådana löneökningar).
- ej går på a-kassa eller är sjukskriven i någon större omfattning
- ej är pensionär eller studerande
- jag utökar mitt kapital med minst 1600 kronor på annat sätt (svartjobb?).
- jag minskar mitt månadssparande med 1600 kronor, alternativt äter väldigt billig mat (nudlar?).

om jag inte skulle kunna uppfylla vissa av dessa villkor så skulle detta kanske resultera i:
- jag blir tvungen att flytta ifrån stockholm, göteborg eller vart jag nu bor.
- jag bor kvar och handlar "billig" mat=mindre inkomster för handlarna.
- jag letar desperat efter ett andra arbete, alternativt ett mer betalt (svartjobb?)
- jag avslutar inte mina studier och tar ett jobb som inte ger mig så hög lön
- jag skulle hamna i en skuldhärva

med höjda hyror ökar också kraven på den som ska skaffa ny bostad, vilket gör att folk med låga inkomster har mycket svårare att få lägenhet eller byta upp sig till större. rotation och integration skulle också hindras. ungdomar, pensionärer och låginkomsttagare skulle här vara de stora förlorarna....

...och detta till vilken nytta, sa du?

ett sista ord: det kommer alltid att finnas en liten "klick" som kommer att vara beredd på att betala för sig - låt de privata hyresvärdarna ta hand om de då, men lämna våra hyror i fred! en lägenhet i stockholm kommer alltid att kunna bli uthyrd - så varför gnäller FASTIGHETSÄGARNA om att kommunen har förmånliga lån m.m.? allt handlar om resurser och avtal - skaffa avkastning på eget kapital istället, eller förhandla om låneavtalet på fastigheten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0