systembolaget.

systembolaget har i olika vågor den senaste tiden debatterats. vissa hävdar att systemet med ett statligt monopol ofta inskränker på den personliga valmöjligheten och friheten, alternativt inskränker på äganderätten till områden där staten är allenarådande och således ingen konkurrens finnes. andra hävdar att statligt monopol är av godo, då det finns en möjlighet till kontroll på bredare front.

personligen är jag för ett systembolag i dagens tappning. argumenten är:

* jag vill kunna handla fullsortiment. det säger sig ju själv att ett minilivs, alternativt köpcentra aldrig kan och ser lönsamhet att ha ett fullsortiment. går jag in i en ostaffär så vet jag att jag kan få precis den osten jag för tillfället är intresserad av.

* en organisation är lättare att reglera och övervaka än 10000-tals. om du har många som säljer alkohol så krävs det täta kontroller. om systembolaget fuskar med räkenskaper eller minst ålder så hörs det (om inte annat i vår älskvärda kvällspress). då ett minilivs fuskar med minsta ålder för inköp av alkohol så blir det på sin höjd en liten notis i lokalblaskan.

* ett stort företag med inköp av stora volymer har mycket lättare att förhandla om lägre priser än små enskilda firmor. därför är det högst tveksamt om ett uppluckrande av monopolet skulle ge lägre priser. (jag är dock  medveten om att det finns mellanhänder i sverige också, innan det hamnar i systembutiken).

* generellt sett så har systembolaget en hög säkerhet mot snatteri. ofta finns det uniformerade väktare att tillgå och kameraövervakning för att minska stjälandet. i en liten butik skulle det kanske inte vara kostnadseffektivt att ha den utrustning som krävs för att förhindra snatteri. det är ej heller alltid så lätt att få tillstånd för kameraövervakning.

* du har, när du handlar på systembolaget en garanti - om det korkbuteljerade vinet skulle vara "korkskadat" så får man en ny flaska. produkterna som finns i hyllorna är också en garanti för att du handlar produkter i originalversion. det finns också tydlig märkning och produkterna är väl utprovade.

* jag kan tänka mig att eftersom systembolaget inte har ett vinstintresse, så är intresset för att mygla och tjäna mer pengar inte så stor. (däremot så har svenska importörer stort intresse av att få sina produkter på sortimentet).

det finns fler argument för att låta systembolaget få behålla sitt monopol. ett fladdrigt liberalt svamlande om att det hindrar den fria rörligheten och friheten biter ej på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0